תיקון עוול היסטורי

מהעיתונות

המדיניות החדשה של ממשלת גרמניה הגיעה גם לכותרות העיתונים בארץ ובעולם. בארץ פורסם (כאן באתר Ynet) כי הפרלמנט בברלין אישר חוק שיפשט את הליך בקשת האזרחות לצאצאי היהודים שנפגעו מהנאצים. שר הפנים הגרמני צוטט ברשת BBC באומרו כי ״זה מזל גדול עבור ארצנו שאנשים רוצים להיות גרמנים, למרות שלקחנו הכול מאבותיהם״. 

עוד נזכר כי במרץ האחרון, כאשר ממשלתה של הקנצלרית אנגלה מרקל חשפה את הצעת החוק, אמר שר הפנים הגרמני הורסט זיהופר כי מטרת התיקון אינה רק "לתקן את הדברים" – אלא גם להביע "התנצלות עמוקה ובושה", כלשונו.

מי זכאי לאזרחות גרמנית?

החרגת נפגעי הנאצים

הכתבה גם הזכירה שחלק מהבקשות שהוגשו עד היום לגרמניה נדחו בגלל סיבות שונות, שקיימות עד היום בחוק האזרחות הגרמני. כעת, הבקשות של צאצאי היהודים יוצאי גרמניה יוחרגו מהתנאים הכלליים הקיימים. חלק מהבקשות נדחו כיוון שהוריהם של הפונים כבר קיבלו אזרחות אחרת אחרי שאזרחותם הגרמנית נשללה, בעוד בקשות אחרות נדחו בגלל שהפונים היו בנים לאם גרמנייה ולאב עם אזרחות זרה. עד לתיקון החוק הגרמני ב-1953, אזרחות במדינה הייתה יכולה לעבור רק דרך האב, ולא דרך האם. 

בשנת 2019 פורסם ב-Ynet כי שר הפנים הגרמני הורסט זהופר אמר: "גרמניה חייבת לעמוד במחויבותה ההיסטורית כלפי מי שהופלו לרעה בהקשר לאזרחותם כצאצאיהם של נרדפי נאצים. עניין זה מתייחס במיוחד לאנשים שהוריהם או סביהם נאלצו להימלט. באמצעות הצווים שנכנסים לתוקף, יצרנו תקנות להסדרה מהירה ובלתי אמצעית לשימור האזרחות הגרמנית של כל הנוגעים בדבר".

הרשויות בגרמניה הקלו לאחרונה על הרכישה מחדש של האזרחות הגרמנית לצאצאי שורדי השואה

החוק תוקן ביוני 2021

תיקון העוול

בתיקון לחוק, אשר אושר ביוני 2021, ושמתייחס לניצולי השואה ונפגעי הנאצים וצאצאיהם, תמכו כל המפלגות בבונדסטאג פרט למפלגת הימין הקיצוני. האתר Deutsche Welle קבע כי הזכות להשבת האזרחות הגרמנית עומדת גם לצאצאי הצוענים שנהרגו במהלך מלחמת העולם השנייה בידי הנאצים ועוזריהם. 

כמו כן עולה מן הכתבה שאת המאבק לשינוי החוק הנוגע ליהודים הובילו יהודים בריטים. בעקבות הברקזיט – יציאה בריטניה מהאיחוד האירופי – חלה עליה של ממש במספרם של הבריטים שמבקשים לקבל אזרחות גרמנית, ובכך הם יכולים ליהנות מהפריווליגיות של תושבי האיחוד האירופי. 

העו״ד הבריטי פליקס קושמן אמר ל-DW: ״החוק הוא אבן דרך. לקח הרבה זמן לאנשים רבים להגיע לאן שאנחנו נמצאים היום״. הוא התייחס למניעים שעומדים מאחורי הבקשה לדרכון גרמני, ולקשר שבין החוק החדש לבין העוול ההיסטורי שנעשה ליהודים שהתגוררו בגרמניה ובשאר אירופה. ״יש כאלה שרק רוצים דרכון… אבל עבור רבים, יש בכך הכרה שדבר שגוי נעשה להם ולבני משפחותיהם שכעת מכירים בו ומתקנים אותו״, אמר קושמן.

הרשויות בגרמניה הקלו לאחרונה בתנאים להשבת האזרחות הגרמנית לצאצאי יוצאי גרמניה. רוצים שנבדוק?

המדיניות החדשה של ממשלת גרמניה הגיעה גם לכותרות העיתונים בארץ ובעולם, בעקבות החלטת הפרלמנט הגרמני.

תהליך השבת האזרחות כולל שני שלבים מרכזיים: הגשת בקשה עקרונית ולאחר מכן הגשת תיק המסמכים המלא.

מסמכי היסוד הבסיסיים שיש להגיש הם תעודת לידה ותעודת נישואין. חסרים לכם מסמכים? נעזור לכם לאתר אותם.

דברו איתנו

יצירת קשר

טלפון

בדוא״ל

כתובת

דרור 46, פרדס חנה-כרכור 3702546

× איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן