אזרחות גרמנית

הוכחת האזרחות הגרמנית

עם השנים ערכו הגרמנים כמה וכמה שינויים בחוק הקובע מי זכאי לקבל אזרחות גרמנית. בואו לבדוק איתנו האם גם אתם זכאים

בדיקת הזכאות

מי זכאי לאזרחות גרמנית?

בעיקרון, יהודים שהחזיקו באזרחות גרמנית בעבר, זכאים גם היום לאזרחות גרמנית – הם וכל צאצאיהם אחריהם. כלומר, שאם סבא נולד במינכן, למשל, והחזיק באזרחות גרמנית טרום המלחמה, ואז ברח לארץ או לכל מקום אחר – סימן שהוא זכאי היום לאזרחות גרמנית, וכך גם אתם.

אבל רגע, זה לא מסתיים כאן. בשנת 2021 נכנסו הקלות דרמטיות לחוק האזרחות הגרמנית, הקובעות כי אם בני המשפחה חיו דרך קבע בגרמניה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ונאלצו לעזוב את המדינה בשל עליית המשטר הנאצי לשלטון – הרי שהם זכאים לקבל אזרחות גרמנית, גם אם בני המשפחה הללו לא החזיקו באזרחות גרמנית קודם לכן. במילים אחרות, עכשיו צריך להוכיח רק שבני המשפחה היו תושבים בשטח גרמניה טרום מלחמת העולם השנייה, ושהם עזבו אחרי שהנאצים עלו לשלטון (סוף ינואר 1933). 

לפני שינוי החוק, המעוניינים בקבלת אזרחות גרמנית היו צריכים להוכיח כי היתה אזרחות גרמנית במשפחה. לא עוד. תיקון החוק הזה מרחיב מאד את הזכאות, וכולל גם משפחות רבות שחיו בגרמניה כאזרחים פולנים או כחסרי אזרחות. צריך לשים לב, שאדם שנולד אז בשטח גרמניה לא קיבל אזרחות אוטומטית, אלא קיבל את האזרחות של אביו. המשמעות של השינוי היא שמאות אלפי ישראלים ויהודים זכאים היום לאזרחות גרמנית, בעוד שלא היו זכאים לכך בעבר. 

אגב, גם אם סבתא או סבא שהגיעו מגרמניה כבר לא איתנו, הזכאות לאזרחות גרמנית ממשיכה אל הדורות הבאים. ויש עוד נקודה חשובה: אם אתם מעוניינים לעבור את תהליך ההתאזרחות אבל הוריכם לא, אל חשש. גם אם חוליה אחת בשרשרת לא מעוניינת לעבור את תהליך ההתאזרחות, אין שום בעיה לדלג דור, ושהדור הבא יהפוך לאזרח גרמני.

הרשויות בגרמניה הקלו לאחרונה על הרכישה מחדש של האזרחות הגרמנית לצאצאי שורדי השואה

סבתא או סבא גם בתהליך? יכול להיות שתקבלו קיצור של התור

סבא או סבתא בתהליך?

איך מקבלים קיצור תור?

מרגע הגשת הבקשות להתאזרחות מתחיל זמן המתנה שוחק עצבים. לרוב, לוקח כשנתיים עד לקבלת תשובה מלאה, ואין שינוי בסטטוס במהלך הדרך. אבל יש יוצא מן הכלל: מבקשים בגיל מבוגר, מעל 80, עשויים לקבל זירוז של התור מהרשויות בגרמניה, ואז ההמתנה הארוכה עשויה להתקצר בצורה משמעותית. 

לרוב במקרים כאלה, כל המשפחה אשר הגישה בקשת התאזרחות ביחד עם סבא או סבתא (או ההורים), תקבל קיצור של ההמתנה. זה עדיין ייקח זמן לא קצר – כשנה בערך, קחו את זה בחשבון. 

דברו איתנו

יצירת קשר

טלפון

בדוא״ל

כתובת

דרור 46, פרדס חנה-כרכור 3702546

× איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן