הקלות לשורדי שואה

★ אז מה בעצם השתנה לאחרונה?

בקיץ 2021 חל שינוי דרמטי בחוק האזרחות הגרמני, אשר מרחיב מאד את הזכאות עבור יהודים יוצאי גרמניה. בשינוי נקבע כי אם בני המשפחה חיו בגרמניה דרך קבע לפני מלחמת העולם השנייה, ונאלצו לעזוב בשל המשטר הנאצי – הרי שהם זכאים לאזרחות כעת. הם וצאצאיהם אחריהם, או במילים אחרות – אתם (אולי, אנחנו נבדוק את זה ביחד).

זה אומר שלא רק יהודים שהיתה להם אז אזרחות גרמנית יכולים להשיב לעצמם את האזרחות היום, אלא גם רק מי שהיו תושבים בגרמניה, יוצאי פולין למשל. חוץ מהזכאות הזו, יש הקלות שחלקן זמניות לעשר שנים, עבור מי שבעבר לא יכול היה לקבל אזרחות גרמנית מצד האמא שהייתה בעלת אזרחות גרמנית (בשל אפליה שהייתה נהוגה בעבר בגרמניה נגד נשים).

יוצאי פולין בגרמניה

תושבות לעומת אזרחות

עד לאחרונה, הרשויות בגרמניה דרשו הוכחת אזרחות גרמנית, כלומר מסמך כלשהו שבו נכתב בפירוש שהנתינות של אדם היתה נתינות גרמנית, כלומר שהוא היה אזרח של גרמניה. פירוש הדבר היה שאלפי יהודים מפולין או ממזרח אירופה בכלל, אשר היגרו לגרמניה בחלק הראשון של המאה ה-20, בשנים שלפני המלחמה, לא היו זכאים לאזרחות. כעת צאצאיהם זכאים לבקש אזרחות גרמנית מתוקף כך שהם נאלצו לעזוב את שטח גרמניה בשל עלית הנאצים, גם אם לא התאזרחו בגרמניה באופן מלא. 

הנהלים עדיין לא התבררו במלואם, אבל אנחנו נסייע בידכם לחפש מסמכים רלוונטים. מנסיוננו, יש משפחות יקיות (וגם יקיות-פולניות) ששמרו על מסמכים נהדרים מאותם הימים. יש משפחות שצריכות סיוע בחיפוש בארכיונים, ובשביל זה אנחנו פה. נשמח לצלול אל האבק כדי למצוא את מה שצריך. תרגישו בנוח לכתוב או לצלצל, בטלפון, ווטסאפ או במייל, וננסה להכווין אתכם. 

הרשויות בגרמניה הקלו לאחרונה על הרכישה מחדש של האזרחות הגרמנית לצאצאי שורדי השואה

האם צריך ליווי משפטי בתהליך?

האם דרוש עורך דין לתהליך?

בהליך מול הרשויות הגרמניות אין חובה שיהיה ליווי משפטי או ליווי של עורכי דין. יש משרדי עורכי דין ותיקים שעסקו בנושא ויש להם נסיון בתהליכים האלה, אך זו אינה דרישה שהרשויות בגרמניה מציבות. האתגר המשמעותי ביותר הוא לספק את המסמכים ההיסטוריים שמוכיחים את הזכאות לאזרחות, וכדי למצוא את אלה (אם אינם קיימים בידי המשפחה) אנחנו עומדים בקשר ישירות מול ארכיונים בגרמניה ומחוצה לה. כמו כן, בעיקר כאשר לא רוצים למסור את המסמכים ההיסטוריים שבידי המשפחה, אפשר לפנות לנוטריון כדי לקבל עותק נאמן למקור של המסמך. אם כן, פניה למשרדי עורכי דין היא אפשרית כמובן, אך אין כל הכרח לעשות כן.

הרשויות בגרמניה הקלות לאחרונה על רכישה מחדש של האזרחות הגרמנית לצאצאי שורדי השואה

לפי החוק הפולני, אם סבא או אפילו סבתא נרשמו לצה"ל עד 19.01.1951, הם איבדו בכך את אזרחותם. שנסייע לכם לבדוק?

יוצאי רומניה וצאצאיהם זכאים לחידוש הדרכון הרומני שלהם, בתנאים מסויימים

דרכון ליטאי מאפשר לבעליו כניסה לארצות הברית ללא צורך בהנפקת אישור כניסה מראש. סבתא או סבא מליטא? בואו ונבדוק זכאות

 

דברו איתנו

יצירת קשר

טלפון

בדוא״ל

כתובת

דרור 46, פרדס חנה-כרכור 3702546

× איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן